Dejiny výtvarného umenia a kultúry
Charakteristika predmetu:
Uviesť žiaka základnej umeleckej školy cestou zážitkových podnetov vo vyučovaní dejín umenia a kultúry k osvojeniu si historických slohov, štýlov, technických postupov a procesov výtvarného umenia; kde ukážky výtvarných diel môžu slúžiť aj ako východisková inšpirácia, väčšinou je produktívnejšie vychádzať zo zážitku, životného štýlu a „pocitu“ tvorcu daného obdobia a ukážky používať následne ako konfrontáciu s vlastnou výtvarnou činnosťou žiaka.
Poznámka: Výtvarná kultúra
Vytvárať uvedomelý vzťah k výtvarnému umeniu a výtvarnej kultúre a súčasne rozvíjať súčasný estetický a umelecký vkus. Chápať umenie ako hodnotenie skutočnosti, jeho premeny v čase. Interpretovať a hodnotiť umelecké diela v individuálnych estetických súdoch. Chápať funkciu umenia, vedy a techniky. Využívať podnety zo súčasného umeleckého diania a výtvarnej kultúry.
Ciele predmetu:
Prostredníctvom osobného zážitku porozumieť inej dobe, jej ľuďom, tomu čo ich viedlo k tvorbe, ako mysleli aké mali možnosti a prostriedky, vnímať a rozumieť kultúre a výtvarnému umeniu.
Profil absolventa:
po ukončení štúdia sa dokáže vnímať, pochopiť, zorientovať a hľadať v dejinných súvislostiach, čerpať inšpiráciu z poznatkov a ďalej rozvíjať svoje poznanie aj o súčasné umelecké dianie.
Výchovne a vzdelávacie stratégie:
Zameranie na zážitkové procesy vo výučbe:
- individuálne a skupinové prístupy (ide o predmet, ktorý je súčasťou vzdelávacích predmetov ako sú kresba, maľba, modelovanie ...)
- ukážky umeleckých diel – reprodukcie, kópie, reinštalácie, videoprojekcia, fotodokument,
- rozhovory o umení, diskusia so súčasnými výtvarníkmi
- galerijná a muzeálna forma vizuálneho kontaktu s originálnym výtvarným dielom
Učebné zdroje:
- literatúra (odborná – historická, výtvarná, súčasná ...)
- internet, videoprojekcia, fotografie,
- návšteva výstav a výtvarných akcii, prehliadka mesta a kultúrnych pamätihodnosti ( hl. ulice, veže, alebo aj podzemia ...)
Výtvarný problém:
výber ukážok výtvarnej kultúry – umenie a detská tvorba sa dopĺňajú v rôznych súvislostiach (hra na výtvarníka v rôznych historických obdobiach):
1. poznávanie
V kategórii:
- námet:
- neosobnosť a čistota geometrického tvaru - výtvarný rytmus:
- maliarsky rukopis:
- výtvarná technika:
- prezeranie výtvarných publikácii: prebúdzanie detskej pozornosti, emočnej väzby k umeniu, asociácii, spojitosti s naším svetom, hľadanie príbuzných riešení (I. Zhoř)
2. orientácia
V kategórii:
- námet:
- neosobnosť a čistota geometrického tvaru - výtvarný rytmus:
- maliarsky rukopis:
- výtvarná technika:
- prezeranie výtvarných publikácii:
3. inšpirácia
V kategórii:
- námet:
- neosobnosť a čistota geometrického tvaru - výtvarný rytmus:
- maliarsky rukopis:
- výtvarná technika:
- prezeranie výtvarných publikácii:
-----------------------------------
Výtvarné umenie a životné prostredie – ďalšia alternatíva spočíva v aktívnom tvorivom vnímaní umeleckej ilustrácie v spojitosti s literárnou tvorbou a čítaním literatúry pre deti. napr. Interpretovať známe ilustrácie (dej a vzťahy, výtvarná technika).
Zdroj:
prednáška Projektové vyučovanie - Vera Roeslová (CZ) 2006
Od abstrakcie po živé umenie - Miloš Štofko
© Dr. Slaviková Katka 2oo9 |